tisdag 20 februari 2018

Nea Chora, rena måndagen och lite annat


En promenad till Chania är alltid spännande och man upptäcker oftast något nytt. Till exempel får man vid övergången till Nea Chora använda någon typ av gångstenar på egen risk. Där bron går har vattendraget riktats om och går på ett annat ställe. Jag vet inte om det är manmade eller om det är naturen som hade sin gång vid fjolårets översvämningar.

Väl framme vid hamnen i Nea Chora upptäckte vi att det inte gick att gå varken på trottoaren eller på vägen. Hela området är uppgrävt. Jag vet inte om detta också är ett resultat av översvämningarna eller om det helt enkelt är något arbete som utförs för att lägga nåt rör eller vad det är.

Bläckfisken hängde då på tork för att mätta hungriga greker Rena Måndagen som var igår. Vi firade den i restaurangen tillsammans med vänner.





Klart och tydligt budskap vid en dörr i gamla stan i Chania. Här har man skrivit både på engelska och grekiska. Det vet väl alla vad NO PARKH betyder. Saken är att H är ett av de 7 i som grekiska språket har. (tillsammans med olika kombinationer som gör i)

Idag har varit en lång och uttråkad dag för mig. Det regnar ute och jag har liksom ingen lust att göra något så jag cirkulerar mellan boken vid soffbordet, laptopen vid rumsbordet och kylskåpet.

5 kommentarer:

  1. Så roligt att läsa om ditt vardagsliv på Kreta. Lika tråkigt när det regnar där som här �� men våren står väl runt knuten hos er så det finns väl mycket att längta till och tänka på under tråkiga dagar. Här i Tullinge (sö Stockholm ) har vintern gjort ett omtag, men det är ok. Slipper iaf torka leriga tassar på vår lilla basset, vintrarna är ju annars inget att jubla över här i Sthlm. Men om ett par veckor kan man börja sätta tomatfrö så det finns hopp om livet ändå ��☺ ha de gott på din underbara ö, snart kommer solen..������ /Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, våra regndagar behövs ju och vi vet att snart är det vår och sommar. Förhoppningsvis även hos er!

      Radera
  2. Hade varit gott att vara på Kreta nu. Vi hade -29,9 C i morse och det är lite väl kylslaget för min värkande kropp som trivs bättre med värme. Ha det nu så härligt i solen / Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. -29,9!!! Det är ju kallt det!! -26 var det kallaste vi hade en av dagarna när vi var i Sverge.

      Radera
  3. Hej Anita jag var i Nea chora 88, 89 bodde på ett hotel som hette candia , finns det kvar eller det har bytt namn kan inte finna det när jag leta efter det på nätet, trevlig helg på er

    SvaraRadera