lördag 5 november 2016

Spenatbiffar


Ibland när jag har experimenterat i köket och lyckats göra något riktigt gott borde jag ha skrivit ner receptet också. Både för mig själv för att lyckas lika bra nästa gång men dessutom för att kunna dela av mig av det goda. För några kvällar sedan gjorde jag spenatbiffar som fick "otroligt goda" av maken och "hmm mycket goda" av sonen.


Fotot är som vanligt inte superbra och jag vet inte om det inbjuder er till att prova att göra dessa själva, men jag rekommenderar er att göra dem för det var längesen jag lyckades sno ihop något sååå gott utan att ha provat på det förr.

Ok, hur gjorde jag dem. Hmm på ett ungefär gjorde jag såhär:
  • En halv påse fryst spenat som fått tinat upp (borde bli ännu bättre med färsk)
  • 2 ägg
  • 1 lök
  • hackad mynta och persilja (ganska mycket)
  • salt, peppar, en tex mix krydda som sonen gjort
  • riven gouda ost (varför inte ta fetaost om ni har det hemma?)
  • Jag körde allt tillsammans till en smet i en mixer
sedan hade jag i ströbröd tills det blev en vänlig konsistens som man kunde forma biffar av. Jag lade biffarna på en plåt med bakplåtspapper, droppade lite olivolja över båda sidorna av biffarna och strödde lite ströbröd på båda sidor. Sedan stekte jag i ugnen tills de fått fin färg på båda sidor. (vände dem efter halva tiden.

Inga exakta mått, ingen exakt tid i ugnen, grader hmm kanske 170?

Jag serverade med yoghurt som jag blandat lite hackad mynta, salt och peppar i.  

Alla i familjen älskade dessa biffar så jag ska verkligen göra om detta. Hoppas de blir lika bra nästa gång. OM ni provar att göra dessa, skriv gärna en kommentar vad ni tyckte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar