torsdag 27 oktober 2016

5 vegetariska grekiska rätter

Här finner du ännu en anledning till att söka upp äkta grekiska tavernor, som serverar många fler grekiska rätter än den obligatoriska moussakan och souvlakin. Jag har faktiskt hört en vegetarian säga att det finns ju nästan inga vegetariska rätter i Grekland. I menyn finns det oftast ingen "egen avdelning" för vegetariska rätter men om du börjar leta bland förrätterna hittar du massor av rätter som passar för vegetarianer och en del även för veganer.

Bönor


1. Olika typer av bönor. Det kan till exempel finnas haricot verts eller brytbönor "tsigariasta" - som betyder att de stekts-kokats i olja. Dessa brukar vara väldigt goda. Har du tur kanske de även har "gigantes" som är elefantbönor som är tillagade i ugnen.

2. Gemista eller Dolmades är tomater eller vindolmar fyllda med kryddat ris. Vid serveringen får man oftast en klick tjock grekisk youghurt tilll. Ibland kan tallriken bestå av en blandning av fyllda tomater, paprikor och vinblad. De kan även ha fyllda squashblommor. På Kreta är denna rätt vegetarisk. På andra öar kan det hända att fyllningen innehåller köttfärs.

Dolmades

3. Briam eller Imam baildi är tillagade grönsaksrätter. Imam är auberginer som fylls med en smakrik tomatsås och Briam är blandade grönsaker som tillagas i ugnen och ofta med ostbitar som får smälta med i slutet. Var uppmärksam på att det är den vegetariska Imam du får och inte "papoutsakia" som är liknande fast med köttfärs och bechamelsås. 

Grekisk sallad

4. En grekisk sallad smakar ju alltid gott, vegetarian eller ej. Komplettera med tzatziki och måltiden är fulländad för en turist som inte har behovet av att fylla hela bordet med massor av olika rätter. 

5 De flesta greker älskar "xorta". Dessa gröna blad som kokas och serveras med pressad citron, olivolja, salt och ett gott bröd till rekommenderar jag er att prova. Ibland kan det även hända att de har små pajer fyllda med xorta eller spenat. Det är riktigt gott.

Nej men oj nu har jag redan skrivit fem vegetariska rätter utan att nämna dessa underbara stekta eller grillade blandade grönsaker. Har de det på menyn beställer ni givetvis in det. Det kan vara champinjoner, squash, aubergine och paprika. Ibland ringlar de lite tomatsås eller strör över ost. 

friterade grönsaker





5 kommentarer:

  1. Jag åt något "vansinnigt" gott på Amorgos för ett tag sedan.
    Champinjoner stekta och sedan kokade i, inte vin, utan i ouzo!
    Eftersom vi hade med oss en flaska ouzo hem, så ville jag också testa det. Lika gott! Sen tog jag lite kryddor på måfå. Havssalt, peppar, oregano, persilja och, tror jag, lite vitlök.
    Birgitta i Umeå (som inte är vegetarian)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det lät gott! Tydligen används ouzo lite då och då i matlagningen! jag har aldrig provat men jag ska faktiskt ta och köpa mig en flaska ouzo och prova mig fram lite.

      Radera
  2. Vilket bra inlägg. Synd att turistställena har tråkigare menyer, men så är det ju nästan överallt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast om du inte tittar dig blind på att leta en överskrift i menyn där det står "vegetariska rätter" utan frågar servitören så kan det hända att de ändå har de här rätterna. Fast det tänker ju oftast inte turisterna på utan de lusläser istället menyn.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera