tisdag 13 september 2016

Pengar på Kreta

På en del Greklandssidor på facebook har det diskuterats var och hur man ska ta ut pengar. Du behöver absolut inte ta ut pengar i Sverige även om något växlingskontor där rekommenderar dig att göra det. Vanligtvis är det dyrare att ta ut i Sverige.

Det går utmärkt att betala med kort på många ställen i Grekland. Däremot är det bra att ha kontanter till småsummor eftersom grekerna tycker vi svenskar är larviga som använder kort till vykort, kaffe, bröd och annat billigt. Det finns flera småaffärer och tavernor som ännu inte har fått någon "kortmaskin" från banken. Det är inte det att de inte vill utan bankerna är snåla med att ge bort kortmaskiner om du inte har stor omsättning.

När du ska ta ut pengar väljer du INTE den färdiga "växlingssumman". Det ser antagligen olika ut i olika bankomater. Igår tog jag ut 400 euro. Automaten frågade mig om jag ville ha till kursen där 400 euro var 4078 kronor. Jag svarade nej - istället valde jag att ta ut i 400 euro utan att veta hur mycket det skulle vara i svenska kronor. När jag kom hem kollade jag. Genom att välja detta alternativ betalade jag 3879 för 400 euro. Jag tjänade alltså en hel del!!

Dessutom har jag upptäckt att PIREUS BANK ska man inte använda. Där får man betala mest för att ta ut pengar.

Vill du tjäna pengar ska du alltså ta ut i EURO, inte "färdig växlingskurs" samt att inte ta ut i någon av PIREUS BANKS automater.

Det är inte bara jag som har upptäckt detta. Det har diskuterats många gånger på Greklandssidorna men fortfarande verkar det vara många som inte vet. (eftersom jag har nära till pireus banks automat har jag tagit ut många gånger där, men nu kommer jag aldrig att göra det igen. - jag har liksom inte tänkt så mycket på det förr för det har varit bara någon enstaka gång jag har haft svenska pengar)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar