onsdag 6 april 2016

De 5 bästa turerna med bil

Säsongen är snart i gång nere på Kreta. Jag skypade med de mina idag och det var över 20 grader och strålande sol. Den här tiden på året dyker det ofta upp nya läsare här på bloggen. Det är många som har bokat sin semester och vill hitta information över vad man kan göra och se. Därför tänkte jag idag ge några tips på härliga turer man kan göra med bil. Om ni vill jämföra priser på hyrbilar kan ni testa att söka på biluthyrning.nu. De söker efter hyrbilspriser hos både stora och små bolag på Kreta och i Grekland. Jag rekommenderar verkligen alla att ut och se sig om. Ibland har jag faktiskt hört turister som har spenderat en vecka vid poolen på hotellet säga -Det är fint på Kreta. Då vill jag helst skaka om dem och säga att de har ju för sjutton inte sett något alls. Även om man vill ha en avslappnad semester med sol och bad bör alla ta åtminstone 2 dagar till att utforska den underbara ön.


Tur nr 1 - Längst ner i sydväst ligger den rosa stranden Elafonissi. Ibland kallas den Kretas Maldiverna och den har hamnat i många topplistor över bästa stränder i Europa. Mitt tips är att övernatta på något av de få hotell som finns någon kilometer härifrån. När turistbussarna lämnar stranden vid 15-tiden har man den för sig själv. Stanna kvar och njut tills solen går ner för solnedgången här är något alldeles extra.

Tur nr 2 - Denna tur blir nästan en repris på den första turen fast nu pratar vi om Falassarna. Denna strand ligger längst västerut och den når man lite lättare utan att behöva köra över bergen. Om ni gör det här till en dagstur kan ni på hemvägen stanna till i orten Kolymbari för middag. Grekerna åker gärna hit för att äta fisk på en av de många fisktavernor som ligger här.



Tur nr 3 - Margarites -  keramikbyn som ligger 27 öster om Rethymnon är min favoritby. Hela byn är fylld av keramikverkstäder och butiker. Här tillverkas det bruksföremål i samma modeller som på minoernas tid (2000fKr) men även i nya innovativa designer. Byn har gamla byggnader och blommor som många förknippar med grekiska byar.



Tur nr 4 - Åk 65 kilometer öster om Heraklion och övernatta i det trevliga Agios Nikolaos som  ligger vackert vid Mirabellobukten eller välj den lilla fiskebyn Elounda som har blivit ett populärt ställe bland jetset folket som bor på hotell med en hel massa stjärnor. Dagen efter åker ni båt ut till spetälskeön Spinalonga. Om ni har läst boken "ön" av Victoria Hislop är detta ett måste. Eller läs boken och åk hit.

Tur nr 5 -  På Akrotiri halvön (där Chanias flygplats ligger) kan man spendera en hel dag. Det finns ett flertal fina stränder som Stavros, Marathi och Kalathas. Klostret Agia Triada är värt ett besök med deras museum med gamla ikoner och deras egentillverkade vin är känt över hela Grekland. Agia Triada är öppet för besök och sedan finns det fler kloster som inte har officiella öppettider men som det ofta går att besöka. Solnedgången ser ni med fördel från kyrkan Profitis Ilias där ni har utsikt över hela Chania stad. Grekerna åker gärna till cafeterian "Koukouvagia" (betyder "ugglan"). Deras bakverk lockar till sig mycket folk.

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst. Det finns otroligt mycket att se på Kreta! Är det inte synd då att bara ligga vid poolen? Läs mer om biluthyrning på Kreta här.


Inlägget är skrivet i samarbete med biluthyrning.nu men som vanligt är det mina egna ord.



5 kommentarer:

  1. Vilket toppeninlägg Anita! Nu ligger inte Kreta i vår planering just nu men någon gång lär vi åka dit och visst älskar vi pooler men också att se oss om :) Alla de fina byarna låter helt underbara!
    /Linnea i Bayern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linnea! När det blir dags för Kreta för er hoppas jag att jag är där så kan vi träffas!

      Radera
  2. Håller verkligen med dig Anita om att uppleva Kreta utanför hotellområdet. Både Elafonissi och Falasserna är att rekomendera. Vi hyrde bil och hade en fantastisk dag. I juni ser vi fram emot ytterligare två härliga veckor i Kato Daratso.
    Ha det så gott

    SvaraRadera
  3. Hejsan. Hur brukar vädret vara i slutet av april-början på maj? Jag och min familj kommer till Kreta då och hoppas på att vi kommer kunna bada i poolen en del. Vad tror du?

    SvaraRadera
  4. Härliga turer du tipsar om! Elafonissi har jag besökt och det var verkligen paradisiskt. Men jag minns att jag tyckte bussresan på de slingriga bergsvägarna var lite småläskig. Chauffören var dock van och skicklig.

    SvaraRadera