tisdag 15 september 2015

Diktamo


Är det någon av er som har provat att dricka te på någon av de vilda örter som växer här på Kreta? Diktamo är en av dem. Jag har varit väldigt dålig på att både lära mig om kretensiska örter och att använda dem. Dumt, för speciellt Diktamo ska ha väldigt goda egenskaper och hjälpa mot en hel del åkommor. Min svärfar hade alltid en kastrull med olika blad på spisen. Ibland var det Malotira (bergste) och ibland tror jag det var Diktamo.

Här har jag hittat en sida där du kan läsa en hel del om Diktamo. Mycket intressant. Även i matlagning kan man använda örten.

"Diktamo är en helande ört som växer vilt endast i raviner och på bergssidor på Kreta. Den används till att smaksätta mat och som medicinalväxt."

Brukar ni köpa med er Diktamo från Kreta?



2 kommentarer:

  1. Köper alltid med mig diktamon. Kokar upp bladen i lite vatten, låter det dra i 10 minuter sedan tillsätter jag citron och ibland ingefära. utmärkt när man är förkyld. /Lena

    SvaraRadera
  2. Glömde honungen. Den måste naturligtvis vara i. /Lena

    SvaraRadera