tisdag 23 juni 2015

Sova siesta


Igår hade maken sin andra lediga dag för i år. Försök få in allt ni vill göra på en ledig dag utan att stressa, fast vi bestämde att det får inte vara någon stress. Vi började morgonen med en härlig liten simtur i havet och sen öppnade jag butiken som vanligt. Maken avlöste mig i butiken mitt på dagen så jag skulle få åka hem och äta lunch och vila en timme. Jag lovade att vara tillbaka efter 1,5 timme men efter 3 timmar vaknade jag och var alldeles knottrig på ryggen eftersom jag sov 2,5 timme på min spikmatta. Det var så lugnt hemma - ingen musik eller dataspel som lät eftersom jag var helt ensam. Underbart.
Jag avlöste maken så han fick åka hem och fortsätta med de småprojekt han håller på med. (bl a förbereda platsen för vår nya gris som kommer till veckan)
När jag stängde butiken hämtade vi upp barnen och åkte till Gerani för att möta upp med goda vänner från Danmark.

Stifado

 Jag stängde faktiskt redan vid 10 för det var riktigt lugnt igår. Intressant att se hur "farten" var i de övriga turistområden västerut. Jag kommer ju aldrig åt det hållet annars. I Kalamaki har det öppnat massor av "minimarkets" som inte fanns förut, I Kato Stalos finns det en hel del butiker och restauranger men inte alls mycket turister som cirkulerade, samma i Agia Marina, de flesta restauranger hade 2-3 bord med turister, i övrigt var det tomt. I Platanias var det lite mer folk efter gatorna men det såg lika ut på restaurangerna, 2-3 bord. Dessutom kan man ju undra om det verkligen finns kunder till alla butiker som finns därute. Sommarkvällar brukar det faktiskt vara full fart i butikerna EFTER att folk har ätit middag (åtminstone brukar det för mig vara den bästa tiden i butiken) Nu såg det ut att vara tomt på kunder i alla butiker förutom någon minimarket.  Det enda stället som såg ut att vara fullt var ett souvlaki-hak fast där var det bara greker som satt. I och för sig så var klockan snart halv 11 så kanske alla turister hade gått hem för att sova?  Eller satt de på "strandsidorna" som inte syns från vägen? I Gerani hade de få butiker som finns stängt redan. Inte en människa som promenerade efter gatan. Vid 2 tavernor var det ganska fullsatt - greker. Vi gick till Tasos taverna där vi hade stämt träff med vännerna.


Mycket trevlig kväll och en lyckad "ledig dag"! (hehe, vi har en ledig dag i månaden som vi delar snällt på. dvs jag får några få timmar och maken resten)


1 kommentar:

  1. Ni verkar använda ledigheten på ett bra sätt! Själva är vi ju oerhört bortskämda i år och är lediga nästan hela tiden, verkligen otroligt lyxigt! Förra året jobbade vi grymt (heltid på varsin arbetsplats + doktorerade + renoverade husbåt haha) - jobbade dygnet runt och hade knappt en enda kväll ledigt ;) Vi jobbar iofs liiiite nu också - jag skriver några saker ihop med mina kollegor som ja kan göra på distans, men mest är vi lediga, och det njuter vi av!!! Ha det bra!

    SvaraRadera