torsdag 26 mars 2015

Fotostopp!


Fotostopp ville jag helst skrika till busschauffören hela tiden. Vägen mellan Frangokastello och Plakias bjuder på fantastiska vyer! Det går ju att fota från bussfönstret också....för när vi väl gjorde fotostopp så syntes ju bara berg och ingen strand.


Vårt nästa mål var Plakias där vi skulle äta lunch. Det var faktiskt första gången jag var i Plakias och jag skulle mycket gärna kunna tänka mig att åka hit sommartid och kanske göra en
 övernattning. En liten trevlig turistort med lång och fin strand. Nu efter vinterns oväder behöver den förstås städas upp lite. Trots att det inte såg ut att vara speciellt många fast boende här om man ser till privathus så verkar det ändå vara lite liv här även vintertid. Flera tavernor och cafeterior var öppna trots att turistsäsongen ännu inte satt igång. I och för sig var det ju söndag och kanske många greker runt om från andra byar letar sig hit. 


Tre stycken nygrillade, saftiga köttfärsbiffar med friterad potatis och tzatziki för 7,80. Taverna Sifis i Plakias rekommenderas.


Ett sista stopp vid Kourtaliotiko ravinen som du kan läsa mer om här Vi var några stycken som gick ner för trappan som leder ner till kyrkan och vattenfallet som ligger i botten av ravinen. Det går lätt att ta sig ner via de breda fina trappstegen. Tänk bara på att ni ska upp igen också....

Just det, Erica hade ju gjort en frågetävling i år igen. Jag vann igen!! En citruspress i vinst satt fint eftersom den gamla hade börjat sjunga på sista versen. Ett stort tack till eldsjälarna i föreningen med Kristina i spetsen som arrangerat utflykten!!

4 kommentarer:

  1. Fina bilder, jag vågade inte åka med för jag är så rädd att åka på vägarna i bergen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad tråkigt..det är ju liksom bergigt överallt här, fast vi var ju på stora fina vägar hela tiden, men det är ju klart att ibland känns det ju som om man är väldigt nära stupet.

      Radera
  2. Vad vackert det ser ut! Och så gillar jag ju mat och det ser inte heller så dumt ut!
    Ha det bra!

    SvaraRadera