torsdag 11 december 2014

Grekisk husmanskost


Souvlaki och moussaka i all ära men det är inte grekisk husmanskost. Det är fakes-linssoppa. Vintertid äts ofta och gärna bönor och linser i olika former. Klassisk grekisk linssoppa gör jag såhär - Jag ger linserna ett snabbt uppkok och sen sköljer jag av dem. I kastrullen steker jag upp hackad lök i rikligt med olivolja. (idag var det slut på löken så det blev lite purjolök istället) Så tillsätter jag linserna och vatten.(om jag har morötter hemma så åker det ner morotsslantar också) Jag kryddar med salt, peppar och några lagerblad. Jag tillsätter 1 skivad vitlöksklyfta, 1 buljongtärning och 2-3 skedar tomatpure. Sen får det koka tills linserna är mjuka. (jag tillsätter mer vatten vid behov) Vid serveringen kan man gärna ha i lite vinäger också om man vill. Med ett gott lantbröd till så är det här en perfekt vintermåltid. Salladen som jag har gjort idag kommer till 100% från egen skörd. 2 olika sallader, färsklök, dill, citron och olivolja. (också lite salt på förstås) SMAKLIG MÅLTID!!

2 kommentarer:

  1. Bra mat och gott. Jag har en grannfru som lagar stora portioner när hon ändå håller på, så dotterns familj får en bunke och vi en annan...och så håller vi henne med torrvarorna. Lite vinäger ( och olja) i förhöjer smaken som du säger.
    Monica P

    SvaraRadera
  2. MMMM det är sååå gott med linssoppa!! Vi äter det ofta! Kram http://mittlivpacapri.blogspot.it/

    SvaraRadera