torsdag 8 december 2011

Daratso





Igår eftermiddag tog jag en promenad upp till byn Daratso för att besöka min väninna Ilona. Vi har känt varandra i flera år och vi säger alltid att vi ska ta en kaffe tillsammans men tiden bara rullar på och det blir aldrig av. Men nu hade vi bestämt tid och plats innan för att det inte skulle rinna ut i sanden den här gången också. Daratso är en by som består av blandad gammal och ny bebyggelse. Ilona har ett riktigt charmigt gammalt hus. Jag skulle verkligen kunna tänka mig att bo i ett sånt. Bara portalen innan du kommer in på gården skapar nyfikenhet. Man vill så gärna gå in och se vad som finns där bakom. I gamla byar kan man ofta se det här. Först en portal som man går in genom. Sen ligger där innanför en innergård med några hus. Jag kan se framför i gamla tider när det sjuder av liv där på innergården. Barnen leker. Gamla svartklädda gummor sitter och handarbetar. Från de öppna fönstren kommer ljuvliga dofter från grytorna som puttrar på spisen. Jasminen på gården doftar så underbart och cikadornas spel blandas med barnens röster. Ordet stress finns inte utan du lever ditt enkla liv i byn. Gemenskap är helt naturligt och är inget du behöver söka efter utan det bara finns där i livet på innergården.

Ta gärna en promenad upp till byn Daratso en sen eftermiddag om ni har möjlighet. Enligt mitt tycke ligger en av de absolut bästa tavernorna där. Mitt på på torget hittar ni Nikos Taverna. Sena sommarkvällar kan det vara svårt att få bord där eftersom den är väldigt populär bland grekerna. Maten är enkel och vällagad och mycket är egenodlat.

3 kommentarer:

  1. Jag ÄLSKAR att gå o snoka i dessa hus,i gamla stan tex.Man riktigt ser före & efter bilderna!

    MOI

    SvaraRadera
  2. Hei Anita! For en koselig blogg du har :-) og mange fine smykker. Ved mitt første besøk på Kreta, bodde jeg i Kato Daratso og gikk promenader rundt omkring både ved sjøen og oppe i Daratso. Veldig koselig sted. Deretter har det blitt 11 besøk i Agia Marina, så jeg er veldig glad i Kreta og spesielt Chania og områdene vest for byen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Juni, gleader mig til att du funnit min blog och tak for fin kommentar! Knus!

      Radera